”Lahjoitetaan troolari-projekti”. Kaikki kolme sanaa upposivat
meihin. Varsinkin vauvavuoden univajeen ja New Yorkin matkan aikaeron
pehmittäminä. Lahjoja on aina mukava saada, troolari oli meidän hullu
unelmamme, emmekä ole koskaan pelänneet projekteja.
Seuraavassa hetkessä miehellä olikin jo myyjä luurin päässä.
Puhelun jälkeen harkitsimme asiaa puoli tuntia ja soitimme takaisin
kertoaksemme, että otamme haasteen vastaan. Myyjä pelotteli meitä parhaansa
mukaan, mutta olimme vakuuttuneita, että tämä on meidän juttu. Luulen, että
osasyy oli myös troolarin nimessä, joka vetosi erityisesti
sikariharrastajamieheen.
Koko sinä viikonloppuna emme pystyneet puhumaan mistään
muusta tai ajattelemaan mitään muuta. Mies suunnitteli laivalle house drinkiä
ja minä ehdotin, että juhlitaan sillä meidän nelikymppiset. Mietimme,
kannattaisiko rakentaa sauna. Ja tuleeko kannelle kaasu- vai hiiligrilli.
Suunnitelmassamme kelluva kesämökkimme nököttäisi lähimmässä venesatamassa
kävelymatkan päässä.
Huomasimme ilmoituksen torstai-iltana ja jo lauantaina
meillä oli tiedossa hommaan mitä parhain venemestari. Kahdessa päivässä opimme
jo tukun uusia sanoja ja google oli ahkerassa käytössä, tyyliin ”venesanasto
reelinki”. Halusimme tehdä kauppakirjan,
joten hinnaksi sovittiin yksi euro ja paperit allekirjoitettiin seuraavalla
viikolla. Pyörrytti, vatsaa nipisteli ja kurkkua kuristi samalla tavalla kuin
ensiasuntoa ostaessa.
Homman todellinen luonne alkoi selvitä ainakin minulle
vasta, kun viikkoa myöhemmin seisoin ensimmäistä kertaa Havannan kannella. Se
ei ole vene. Sehän on laiva. Iso laiva. Miten sitä pystyy ohjaamaan? Miten sen
saa pysähtymään?? Pelkästään kannella seisominen huimasi.
Sisätiloissa tajusimme, että edessä on paljon remonttia.
Epäilimme, ettei koko hommaan ehkä kannattaisi edes ryhtyä. Venemestarimme
on onneksi zeniläisyyden perikuva. Miehen kysymystulvan kohdatessaan hän vain
myhäili eikä suostunut ottamaan kantaa veneen kunnosta suuntaan tai toiseen.
Sama homma kahdella seuraavallakin kerralla. Odotellaan ja katsellaan. Annetaan
rakenteiden kuivua. Vähänkö rasittavaa!
Muutaman viikonlopun aikana purimme rungon näkyviin, minkä
jälkeen paatti on kuivatellut sateisessa kesässä pari kuukautta. Lopullinen
tuomio siis oli, että ainoastaan runko jätetään ja sekin ilmeisesti
lasikuidutetaan. Olen venemestarilta muutaman kerran ihmetellen kysynyt, mitä
järkeä on lähteä rakentamaan venettä potkurin ympärille. Mitä Havannasta siis
on jäljellä? Vastaukseksi olen saanut paljon myhäilyä ja yhden sanan: ”Muoto”. Tämä on kuulemma joka tapauksessa
ainoa oikea tapa kunnostaa vanha vene: purkaa se alkutekijöihinsä, jotta voi
olla varma, mitä se sisältää.
Tässä siis ollaan: Meillä on veneen potkuri, muoto ja
suureellinen nimi. Ja tavoite päästä ensi kesänä vesille. Odotamme
malttamattomina, että projekti lähtee vihdoin huomenna toden teolla
käyntiin, kun käytämme viimeisen yhteisen kesälomaviikkomme homman
edistämiseen. Mestari Zenillä saattaa olla asiasta kuitenkin oma
näkemyksensä...
Mitenkäs projekti edistyy? Täällä odotellaan jo seuraavaa päivitystä :)
VastaaPoistaKivaa, että kiinnostaa. Aikataulussa ja budjetissa mennään. Tässä on ollut 1-v synttäreitä, opintoja ja työmatkoja eli ei olla ehditty päivittämään. Kolmas blogi on nyt pian tuloillaan, kunhan saadaan vielä kuvat valittua.
VastaaPoista